מופעי מדע וסדנאות

שימו גז! - קסמים באוויר – (מופע)

כלים מרחפים באוויר, שירה בטונים לא אנושיים, חידות וניסויים פיזיקאליים- והכול תוך שימוש בגזים ואוויר: התלמידים יכירו תכונות גזים השפעת לחץ, נפח, טמפרטורה וכוח הכובד על התנהגותם, שיטות להפקת גזים שונים- מימן, חמצן, כלור ושימושים אפשריים.

 

כשהמדע נכנס למטבח: מטבח מולקולארי – (מופע)

איך מכיני פופקורן מלימון או גלידה מפלפלים? נשמע מופרך?
מה חוללו הפיזיקה הכימיה , הביולוגיה המולקולארית והביוכימיה במטבחי המסעדות המובילות בעולם? 
קדימה למטבח, לבשו חלוקים ומשקפי מגן.

 

סדנאות:

מעבדה זיהוי פלילי דם ונוגדנים

הכימיה והביולוגיה בשרות החוקרים הפליליים של המשטרה. במהלך המעבדה המשתתפים יחשפו ויתחקו אחר עבודתם של חוקרי במז"פ תוך לימוד וסקירה אחר ההתפתחויות החשובות בתחום סיווג של סוגי הדם. כיצד ניתן לזהות דם? ומה ההבדל בין דם אנושי לבין דם של בע"ח? ומה הסיבה שבגללה מסוכן לקבל עירוי דם מאדם בעל סוג דם שונה? המשתתפים יקבלו דגימות דם ויצטרכו לזהות את סוגי הדם. בנוסף התלמידים  ינתחו את טביעות האצבע של עצמם ויבנו מודל תלת מימדי שלהן.

מעבדה: "מי מפחד ממים"

חומרים שמתערבבים היטב עם מים נקראים חומרים הידרופיליים (מיוונית: אוהבי מים)לעומת זאת, שמנים ושומנים הם חומרים הידרופוביים, כלומר נרתעים ממים. בסדנה התלמידות יתנסו בחומרים שונים משתי הקבוצות הנ"ל כמו כן נלמד לייצר מולקולות אמפיפיליות כלומר מולקולות שבנויות מחלק הידרופובי וחלק הידרופילי. לחומרים אלו שימוש נרחב בחיי היום יום והתעשייה.

מעבדה: "לנקות על בטוח"

השאלה "איך מנקים את זה?" מעסיקה רבות  מאתנו לא מעט. בסדנה המוצעת נתחקה אחר סודם של חומרי הניקוי ונבחן את התגובה הכימית המתרחשת בפעולת הניקוי לצד הסכנות הגלומות בתהליך והדרך לשימוש יעיל ובטוח. מדוע אסור לערבב חומרי ניקוי? למה עלולה לגרום שאיפת אדי חומרי הניקוי? וכיצד ניתן לנקות ולצחצח ולחטא את הבית ואפילו כלי כסף וכלי נחושת ללא שימוש בחומרים אלימים? 

 מופע מדעי: "קסמים בכימיה"

מופע קסמים בכימיה משלב רצף של תגובות כימיות מרהיבות: חומרים שמתפוצצים , מעלים עשן, נעלמים, מחליפים צבעים. הניסויים מוצגים כקסם שלאחריו המדריך חושף את העיקרון המדעי עליו מתבסס ה 'קסם'. המופע מתאים לקהל הרחב ומציג עבורו חשיפה לעולם הכימיה מנגד בוגרי מגמות כימיה יאותגרו בפענוח התגובות והחומרים המוצגים במהלך הניסויים.